ЧОМУ ЦЕ ВАЖЛИВО ?
Запит на очищення та зміни у правоохоронній системі особливо гостро постав після Революції Гідності, як відповідь на свавілля міліціонерів під час мирних протестів у 2013-2014 роках. 2 липня 2015 року Парламент прийняв Закон України “Про Національну поліцію” та розпочалося перетворення старої радянської міліції на поліцію.
Але після невдалої спроби атестації чинних співробітників та створення патрульної поліції все зупинилося. Факт того, що правоохоронці отримали понад 1000 підозр через рік після повномасштабного вторгнення демонструє те, що “реформа Авакова” повністю провалилася.
Справжня реформа Національної поліції – одна з вимог до України як кандидата до Європейського Союзу. Не забуваємо, що попереду – майбутній процес відновлення України. Розкрадання коштів та зловживання посадовців середньої ланки буде в полі зору саме поліції.
14 липня 2023 року Головою Національної поліції України став Іван Вигівський. Проте прозорого конкурсу не відбулося, як того вимагала громадськість – його призначив Кабінет Міністрів України.
КОЛИ ЯК НЕ ЗАРАЗ АКТУАЛЬНО ПОЧАТИ РЕФОРМУ, З УРАХУВАННЯМ НЕДОЛІКІВ, ЯКІ НЕ БУЛИ УСУНУТІ
ВПРОДОВЖ 2015-2022 РОКІВ?
Всеукраїнське об'єднання “Автомайдан” спільно з Антикорупційним центром "Межа" підготували опис першочергових кроків необхідних для запуску реформи Національної поліції. Їх підтримали ___ громадських організацій.
Сьогодні керівник Нацполу призначається та звільняється Урядом відповідно до пропозицій Міністра внутрішніх справ. Міністр, своєю чергою, має призначати та звільняти заступників керівника. Конкурс на посади не передбачений, тому ці призначення виключно політичні.
Особи ну ніяк не можуть бути незалежними та професійними, бо їхня діяльність обмежується впливом Міністра внутрішніх справ. Саме він може як ініціювати призначення, так і звільнити потім.
2. Конкурс на керівників територіальних органів Національної поліції
Ситуація схожа: керівники територіальних органів поліції призначаються та звільняються керівником Нацполу за погодженням з Міністром внутрішніх справ. Ні про який конкурс знову не йдеться, тому на територіальному рівні також присутня залежність від керівництва МВС та керівника Нацполу.
3. Перевірка на доброчесність
Зараз в Національній поліції нікого не перевіряють на доброчесність. Раніше керівники створювали самостійно атестаційні комісії, які проводили атестацію всіх співробітників МВС. Але перевірка проходила таким чином: тестування по теорії та практиці й аналіз характеристики, яку оформлював керівник відповідного поліцейського самостійно.
Для забезпечення рівня порядності працівників поліції і необхідна перевірка на доброчесність. Такий механізм застосовується, наприклад, Вищою кваліфікаційною комісією суддів України при кваліфікаційному оцінюванні суддів. В НАБУ та НАЗК теж перевіряють співробітників для того, щоб все було прозоро.
4. Дисциплінарна відповідальність
Ініціювання службового розслідування та притягнення до відповідальності зараз залежить виключно від волі керівника. Громадськість не може контролювати та моніторити застосування дисциплінарних стягнень у Національній поліції, тому що така практика стосовно поліцейських повністю закрита від суспільства.
Службове розслідування призначає тільки керівник, а ось критеріїв для визначення його необхідності немає, тому питання вирішується на власний розсуд. У випадку, коли службове розслідування все ж призначено – його здійснює дисциплінарна комісія, яка створюється для кожного окремого випадку окремо.
5. Оцінювання ефективності роботи
Порядок проведення оцінки рівня довіри населення затверджено постановою Уряду № 58. Експерти ще на етапі його підготовки висловлювали критичні зауваження та закликали Уряд не приймати його, бо він не дозволяє здійснити об'єктивне дослідження рівня довіри населення до поліції.
Деякі його положення взагалі дозволяють маніпуляції. Наприклад, саме МВС визначає індикатори, за якими здійснюється проведення оцінки, а Національна поліція самостійно визначає питання, за якими буде проводитись соціологічне опитування. Оприлюднення методики дослідження взагалі не передбачено. Рівень обʼєктивності нульовий.
Поліція по старій інституційній пам'яті все ж намагається показати свою ефективність через кількість розкритих злочинів, відшкодування шкоди злочинів тощо. Це взагалі не впливає на загальний рівень громадської безпеки в розумінні людей.
Мапу реформи поліції було розроблено громадськими організаціями:
Всеукраїнське об`єднання "Автомайдан"
Антикорупційний центр "Межа"
Громадські об'єднання, які підтримали "Мапу реформи поліції"
Центр протидії корупції
Антикорупційний штаб
Центр економічної стратегії