Від реформи на папері до старту в реальності
23 грудня 2024 року Служба дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя офіційно розпочала роботу – через три роки після того, як дисциплінарний механізм у Вищій раді правосуддя фактично «завис» і почав накопичувати критичний масив нерозглянутих скарг. СДІ задумана як «вхідна ланка» дисциплінарного провадження: здійснює первинну перевірку дисциплінарних скарг, збирає та систематизує матеріали, готує висновки для Дисциплінарних палат ВРП. У такий спосіб Служба має підвищити якість і передбачуваність дисциплінарних процедур, зменшити залежність процесу та посилити спроможність ВРП ефективно реалізовувати свої дисциплінарні повноваження щодо суддів.
Кадровий пазл СДІ: як складали Службу і чому він досі не зійшовся
Будь-які очікування від інституції врешті впираються у дуже прикладне питання: хто саме формує Службу дисциплінарних інспекторів та якою є її реальна кадрова спроможність.
Служба дисциплінарних інспекторів має складатися з 24 дисциплінарних інспекторів, керівника Служби та заступника керівника, призначених на п’ять років за результатами конкурсу. Конкурсна процедура задумувалася як ключова умова прозорого формування нового інспекторського корпусу. За повідомленням ВРП, загальна чисельність Служби мала становити 52 особи, з яких 26 – працівники забезпечення (організаційно-адміністративний блок).
Наприкінці 2023 року ВРП оголосила конкурс на зайняття посад у СДІ. Конкурс проводила Конкурсна комісія у змішаному складі, який поєднував відповідальність ВРП як інституції та зовнішню експертну участь.
До її складу увійшли членкині Вищої ради правосуддя Юлія Бокова, Олена Ковбій та Ольга Попікова, а також міжнародні експерти: Джон Ерлік (суддя у відставці, ад’юнкт-професор Школи права Університету Сіетла), Павол Жілінчик (експерт із судової реформи, ексчлен Суддівської ради Словацької Республіки) та Реда Мольєне (ексголова Національної судової адміністрації Литви).
Масштаб добору був значним: на вакантні посади подалося понад 400 кандидатів. Уже на етапі первинного відбору частину заяв відсіяли з типових підстав – через порушення строків подання документів, невідповідність вимогам до стажу або неповний пакет документів.
У підсумку до участі в конкурсі було допущено 350 осіб на посаду дисциплінарного інспектора, 120 осіб на посаду заступника керівника СДІ та 11 осіб на посаду керівника СДІ.
За результатами співбесід, Вища рада правосуддя призначила 21 дисциплінарного інспектора ВРП строком на п’ять років.
До складу Служби дисциплінарних інспекторів увійшли: Анна Волкова, Олексій Гура, Ірина Давидович, Наталія Дробчак, Ігор Заїка, Максим Захарченко, Олег Ільницький, Олексій Кабанець, Аліна Ковальчук, Марія Лавринчук, Олександра Любарець, Валерій Осєтров, Тетяна Остапенко, Сергій Пилипенко, В’ячеслав Плескач, Ростислав Садовий, Наталія Стасів, Олександр Сухомлин, Олена Тегляєва, Ігор Тронь та Вячеслав Череп. При цьому 8 осіб серед призначених були помічниками суддів, 4 – працівниками Секретаріату ВРП, а решта мали різний професійний бекграунд, серед них була й екс-суддя.
Інфраструктурний старт: приміщення, умови, ресурси
Після добору й призначень стало очевидно, що кадровий запуск – лише половина проблеми. Не менш критичним залишалось питання, де саме працюватиме новостворена Служба, у яких умовах і з якими ресурсами.
Ще до фактичного старту Вища рада правосуддя публічно визнавала, що питання приміщення для СДІ є проблемним і потребує окремого рішення. У червні-липні 2024 року ВРП повідомляла про заходи для забезпечення Служби робочими площами та визначила це як пріоритет.
Питання приміщення має і практичний вимір. Про нього говорили ще на співбесідах: кандидати підкреслювали, що СДІ потрібен постійний оперативний зв’язок із ВРП. Дисциплінарний процес – це не лише підготовка документів, а й щоденна взаємодія з Дисциплінарними палатами, Секретаріатом та іншими підрозділами ВРП, передача матеріалів і погодження процесуальних кроків. Тому віддалене розташування неминуче сповільнює роботу й забирає ресурс у системи, яка вже працює під тиском великого масиву скарг.
Першим варіантом, який обговорювали, була будівля на вул. Тарасівській. Однак будівля потребувала капітального ремонту, орієнтовна вартість робіт із проєктною документацією оцінювалася щонайменше у 36,132 млн грн, а фінансування, за наявною інформацією, не було погоджено. Навіть за оптимістичного сценарію ремонт тривав би до листопада-грудня 2025 року. Тобто цей варіант міг бути «на перспективу», але не базою для запуску Служби в короткі терміни.
Паралельно ВРП шукала більш прагматичне рішення. Напередодні запуску Служби робочою адресою називали адміністративну будівлю біля станції метро «Берестейська», де на той момент розміщувалися й інші державні установи. Зазначалося, що до підбору приміщення залучався Фонд держмайна. Водночас сам пошук придатних державних площ виявився проблемним: у травні ФДМУ офіційно повідомив ВРП, що вільних приміщень, які відповідали б потрібним критеріям і могли бути передані в оренду, фактично немає.
Варіант «внутрішнього розміщення» – тобто перенесення СДІ до будівлі ВРП на вул. Студентській, 12 А, – у самій ВРП оцінювали як безперспективний. Аргументація була суто інфраструктурна: будівля ВРП розрахована максимум на 200 робочих місць, тоді як штатна чисельність одного лише Секретаріату ВРП уже становила 325 посад. За таких умов фізичне розміщення СДІ та її відділу забезпечення у будівлі ВРП фактично означало б або колапс робочого простору, або «запуск на папері» без можливості повноцінної щоденної роботи.
Окремо в інтервʼю Григорій Усик, голова ВРП, описує системну проблему взаємодії з ФДМУ у питанні пошуку додаткових площ: ВРП ще з 2016 року зверталася до Кабміну, наголошуючи, що чинне приміщення не відповідає санітарним вимогам щодо площі на одного працівника, однак питання щоразу переадресовувалося до ФДМУ. Запропоновані об’єкти, за оцінкою ВРП, або були непристосованими для роботи, або надто віддаленими – тоді, як для СДІ критично важливо залишатися в організаційній зв’язці з Вищою радою правосуддя. Як тимчасовий компроміс Усик згадував можливість розміщення СДІ у приміщенні Шевченківського районного суду міста Києва. Але підкреслював, що це не оптимальне рішення.
Наразі у відкритих джерелах відомо про тимчасове розміщення Служби дисциплінарних інспекторів в адмінбудівлі на просп. Берестейському.
Втім питання приміщення було лише частиною ширшої проблеми забезпечення роботи СДІ. У квітні 2025 року оприлюднено інформацію про передачу комп’ютерної техніки та серверного обладнання для СДІ за підтримки ЄС і проєкту «Право-Justice». Безумовно, це позитивний крок, який підсилює інституційну спроможність Служби. Однак часовий розрив підсвічує вразливість старту: якщо СДІ офіційно розпочала роботу у грудні 2024 року, а ключове технічне підсилення отримане лише у квітні 2025 року, виникає закономірне питання, у яких умовах і на яких ресурсах Служба працювала в перші місяці після старту.
Окремо дисонує й те, що модель СДІ була закладена ще у 2021 році, однак навіть у 2024 році питання приміщення залишалося неврегульованим. Парадокс: інституція, покликана розвантажити дисциплінарну систему й зняти хронічні «зависання», сама стартує з невизначеності.
Фінансування: чи витримує бюджет нову дисциплінарну модель?
У контексті фінансування виникає цілком практичне запитання: чи здатна система хоча б забезпечити належний і своєчасний рівень виплат заробітної плати працівникам СДІ?
У 2025 році проблема фінансування набула публічного виміру. Мінфін довів граничний обсяг видатків Вищої ради правосуддя на 2025 рік у розмірі 351,99 млн грн, однак ВРП прямо зазначила, що цей обсяг не покриває потреби ані в частині оплати праці та нарахувань на фонд оплати праці, ані в частині капітальних видатків. Це зафіксовано у рішенні ВРП, яким Рада публічно звернулася до Кабінету Міністрів України та Міністерства фінансів щодо критичного недофінансування судової системи на наступний рік.
За оцінкою ВРП, дефіцит видатків на 2025 рік відносно доведених граничних обсягів становить 122,4 млн грн, з яких 58,94 млн грн припадає на оплату праці. Окремо ВРП повідомила про нестачу 41,27 млн грн на видатки розвитку, необхідних для проведення капітального ремонту адміністративної будівлі площею 638,6 кв. м для розміщення Служби дисциплінарних інспекторів.
Фінансовий дефіцит проявився і на рівні матеріально-технічної спроможності СДІ. За даними ВРП, для забезпечення діяльності Служби терміново були необхідні кошти на закупівлю мінімального набору інфраструктури й техніки, зокрема:● моноблоків, серверного обладнання та телефонних апаратів – 1 млн 374 тис. грн;● обладнання для конференц-зали разом із монтажними роботами – 745 тис. грн;● локальної обчислювальної мережі разом із монтажними роботами – 411 тис. грн;● системи контролю доступу разом із монтажними роботами – 102 тис. грн.
Важливо, що йдеться не лише про «побутові» умови роботи, а й про безпеку: СДІ працює з матеріалами дисциплінарних справ, які потребують належного режиму зберігання, контролю доступу та базових засобів захисту (зокрема, сейфів і захищених місць зберігання), які мали бути забезпечені від самого старту.
У сукупності це показує системну проблему 2025 року: СДІ запущена юридично й кадрово, але її повноцінне функціонування постійно стикається з нестачею коштів навіть для базових потреб, без яких процес не може бути ані швидким, ані стабільним.Очевидно, що цей ризик не є короткостроковим. В умовах повномасштабної війни пріоритети державних фінансів залишаються жорстко обмеженими, а конкуренція за бюджетні ресурси – високою. Тому без системного рішення щодо фінансування проблеми можуть зберігатися й надалі, впливаючи на темпи роботи СДІ.
Взаємодія, яка визначає результат: Палати й дисциплінарні інспектори
Втім, фінансування – лише одна складова інституційної спроможності. Навіть за достатніх коштів ефективність СДІ визначається тим, як організована щоденна робота: як розподіляються скарги між інспекторами, як побудована взаємодія з Дисциплінарними палатами ВРП і чи забезпечується безперервність процесів у разі кадрових змін.
Згідно з Положенням про Службу дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя, дисциплінарні інспектори закріплюються за Дисциплінарними палатами ВРП розпорядженням керівника Служби з урахуванням принципів пропорційності та ротації. При цьому ротація передбачена щороку. Така модель у теорії має одночасно забезпечувати рівномірний розподіл роботи та запобігати надмірній «прив’язці» інспекторів до конкретної Палати.
Однак на практиці на цю конструкцію накладається специфіка роботи самих Палат. Кожна з них формує власний підхід до розгляду матеріалів і внутрішню практику – і це неминуче впливає на формат взаємодії з інспекторами, на очікування щодо структури висновків і на стиль комунікації під час засідань.
Особливо виразно це відчувається у роботі Другої Дисциплінарної палати, де взаємодія з інспекторами інколи виглядає як «навчальний режим». Складається враження, що інспектора не стільки заслуховують, скільки публічно «перевіряють»: інспектор пояснює висновок, наводить норми та логіку їх застосування, після чого отримує серію коротких уточнювальних запитань у форматі бліцу – і фактично змушений у режимі реального часу доводити кожну позицію.
У межах такого підходу акцент нерідко зміщується з аналізу дисциплінарного проступку на процедурні деталі, зокрема на підтвердження належного повідомлення судді про засідання. Водночас практика показує, що неявка суддів в переважній більшості є не стільки наслідком проблем із повідомленням, скільки способом виграти час і відкласти розгляд.
Безумовно, уточнення й коригування можуть бути виправданими, зважаючи на те, що частина інспекторів не мала попереднього досвіду ведення дисциплінарних проваджень у системі ВРП. Однак ключове – формат і публічна рамка такої взаємодії. Коли комунікація набуває рис демонстративного «повчання» або публічного іспиту, це дає негативний ефект щонайменше у двох вимірах: послаблює сприйняття інспектора як професіонала і не формує довіри до дисциплінарної процедури як до передбачуваного механізму.
Отже, питання не в тому, чи мають Палати ставити уточнювальні запитання – мають і повинні. Питання в тому, щоб ці запитання працювали як інструмент покращення дисциплінарного процесу, а не як спосіб демонстрації ієрархії, що в підсумку шкодить і сприйняттю інспекторів, і загальній якості комунікації.
Крім того, загально простежується ще одна тенденція: у Палатах комунікація з інспекторами нерідко виглядає відстороненою – це відчувається і в тоні, і в манері ведення засідань. Водночас сама логіка створення СДІ полягає в тому, щоб дисциплінарні інспектори підсилювали роботу Палат і допомагали ВРП забезпечувати якісний та оперативний дисциплінарний розгляд. Тому без поліпшення робочої взаємодії й професійної комунікації ця модель ризикує працювати гірше, ніж передбачалося реформою.
Статистика за перший рік: що відбувається з масивом скарг
Втім, розподіл справ і модель взаємодії з Дисциплінарними палатами не мають самостійної цінності, якщо не дають вимірюваного результату. Ключове питання для оцінки першого року роботи СДІ – що відбувається з масивом скарг на практиці?
Ще на старті було зрозуміло, що Служба заходить у роботу з дуже великим навантаженням. У відкритих джерелах у січні 2025 року фіксувався «стартовий масив»: внаслідок автоматизованого розподілу в провадження дисциплінарних інспекторів передали 10 906 дисциплінарних скарг, а також додатково – 758 звернень, що надійшли вже після початку роботи.
Щоб отримати повну картину за рік, ми звернулися із запитом до Вищої ради правосуддя. У відповідь ВРП підтвердила цифру у 10 906 переданих скарг. Із них 3 099 скарг уже розглянуто, тоді як 7 807 скарг станом на дату відповіді перебувають на стадії попередньої перевірки.
За період з 23 грудня 2024 року по 1 грудня 2025 року Дисциплінарними палатами розглянуто висновки, складені за результатами попередніх перевірок 364 дисциплінарних скарг, та відкрито дисциплінарні справи щодо суддів.
У межах того ж періоду інспекторами ВРП та Дисциплінарними палатами ВРП було ухвалено рішення про залишення без розгляду та повернення 6 356 дисциплінарних скарг. Крім того, за результатами розгляду 2 356 скарг, Дисциплінарні палати ВРП ухвалили рішення про відмову у відкритті дисциплінарної справи.
Проблеми і виклики: що гальмує роботу СДІ
Однією з проблем, що впливає на сприйняття роботи та ефективності СДІ громадськістю, є нерівномірна участь дисциплінарних інспекторів у засіданнях Дисциплінарних палат. Під час системного спостереження помітно, що окремі інспектори регулярно беруть участь у засіданнях, презентують висновки та відповідають на запитання, формуючи публічне уявлення про роботу СДІ. Водночас участь інших інспекторів є значно менш помітною або епізодичною, що створює враження їхньої відсутності в публічному процесі.
Така різниця у представленні результатів роботи не обов’язково свідчить про відсутність фактичної діяльності, однак вона безпосередньо впливає на оцінку ефективності СДІ з боку громадськості. За відсутності публічно зрозумілого механізму розподілу навантаження та управління результативністю ця ситуація може сприйматися як ознака внутрішнього дисбалансу. Показово, що подібні оцінки лунають і від інших представників громадськості, що підсилює актуальність цього питання та вказує на потребу додаткової уваги до нього.
Ще один фактор, який безпосередньо впливає на темп роботи СДІ, – практика повернення висновків дисциплінарних інспекторів на доопрацювання. Формально це можна трактувати як звичайний інструмент контролю якості. Проте в умовах перевантаження системи така практика має відчутний побічний ефект: вона множить роботу.
Замість процесуального руху вперед інспектор проходить той самий цикл повторно – переглядає матеріали, уточнює аргументацію, виправляє процесуальні деталі, інколи збирає додаткову інформацію, а потім повторно подає і знову презентує висновок. Найчастіше повернення пов’язані або з недостатньою мотивованістю висновку, або з процесуальними недопрацюваннями, але результат один – додаткові затримки. У цьому сенсі повернення варто розглядати не лише як технічний елемент, а як індикатор організаційної проблеми: неуніфікованих стандартів, різних очікувань Палат і комунікації, яка не мінімізує такі повтори. У ситуації великого масиву скарг цей чинник прямо впливає на продуктивність.
Окремого аналізу потребує питання щорічної ротації інспекторів між Дисциплінарними палатами. Ще під час співбесід кандидати звертали увагу на те, що до початку роботи не було чіткого акта, який би описував роль інспектора і процедури взаємодії з Палатами. Тож, Положення ВРП затвердила лише за кілька днів до старту роботи Служби – і саме тому виникає сумнів, чи ротація була продумана як повноцінний управлінський механізм, а не як загальна «правильна ідея на папері».
Показово, що вже у грудні 2025 року Вища рада правосуддя внесла зміни до Положення і визначила, що ротація відбувається раз на два роки. Такий підхід виглядає більш практичним: він дає інспекторам більше часу на формування сталої взаємодії з конкретною Палатою, на уніфікацію підходів до структури та мотивування висновків, а також на доведення «в роботі» значної кількості матеріалів, що переходять від стадії підготовки до стадії розгляду.
Водночас сама зміна періодичності не знімає питання забезпечення безперервності роботи зі справами, які вже перебувають у провадженні. Дисциплінарні матеріали часто є складними й багаторівневими: у них важливі нюанси наявних у справі доказів, процесуальні строки, запити, пояснення та внутрішня логіка зібраного масиву. Тому навіть ротація «раз на два роки», якщо вона не супроводжується чітким порядком передачі справ, може створювати ризики повторного занурення у матеріали, дублювання роботи та затягування розгляду.
Ще одним проблемним елементом є ситуації, коли судді, щодо яких подано дисциплінарні скарги, починають подавати скарги вже на самих дисциплінарних інспекторів. У практичному вимірі така поведінка нерідко перетворюється на спосіб тиску або принаймні на механізм створення додаткового конфлікту навколо процесу перевірки.
Наслідки подвійні: зростає вразливість інспектора в чутливих провадженнях і розпорошуються ресурси ВРП, яка отримує додатковий паралельний трек розгляду.
Проблему ефективності підсилює й те, що в дисциплінарному масиві нерідко трапляються ідентичні або майже ідентичні за змістом скарги, подані різними скаржниками щодо одного й того самого судді та тих самих обставин. Часто такі звернення не об’єднуються в одне провадження на рівні Палат, тож виникає пряме дублювання роботи: паралельно готуються два окремі висновки, збираються ті самі матеріали й різними інспекторами для різних Палат відпрацьовується одна фактична база.
Окремою проблемою є нерівномірна якість роботи інспекторів. Іноді складається враження, що перевірка проводиться без достатньої проактивності та без спроб максимально використати законні можливості для збирання й перевірки інформації. Показовим є кейс із нашою скаргою щодо судді Ярослава Василенка: предмет перевірки фактично звузили до епізодів, які було найпростіше підтвердити. У результаті дисциплінарну справу відкрили лише за частиною фактів, тоді як інші епізоди «випали» і частково були втрачені через сплив строків.
У сукупності ці приклади показують, що перший рік роботи СДІ став не лише роком запуску, а й роком «налаштування» у реальних умовах, під тиском очікувань і навантаження. Нерівномірність участі, повернення висновків на доопрацювання, потенційно непродумана ротація та ризики тиску на інспекторів – це практичні проблеми, які безпосередньо впливають на темпи й якість дисциплінарного процесу. Від того, як саме ці проблеми будуть усунені, залежить, чи зможе СДІ виконати свою ключову роль: зробити дисциплінарний механізм дієвим, передбачуваним і таким, що реально працює на очищення судової системи.
Результати опитування інспекторів: погляд зсередини
Щоб краще зрозуміти, як СДІ працює «зсередини», перед випуском матеріалу ми запропонували дисциплінарним інспекторам анонімний опитувальник. Важливо: в анонімному опитуванні взяли участь 8 інспекторів, тож наведені висновки ґрунтуються на їхніх відповідях і відображають саме їхнє бачення, яке може не збігатися з позицією інших інспекторів. Відповіді дали змогу побачити, як інспектори оцінюють навантаження, взаємодію з Вищою радою правосуддя, якість внутрішніх процесів і процедур, а також які проблемні точки вони вважають найбільш критичними й які рішення пропонують. Частина запитань передбачала шкалу 1–10 (1 – мінімум, 10 – максимум), частина була відкритою.
Відповіді також демонструють нерівномірність і неоднорідність взаємодії між СДІ та ВРП. Частина інспекторів описує робочу взаємодію як прийнятну або «загалом нормальну», однак інші прямо вказують на неузгодженість, відстороненість і комунікаційні бар’єри. Окремий подразник – ситуації, коли зауваження до висновків інспекторів озвучуються не безпосередньо членами ВРП, а через їх помічників. На думку респондентів, це знижує якість фідбеку і ускладнює виправлення недоліків.
Окремим блоком звучить проблема відмінностей у вимогах Дисциплінарних палат. Більшість оцінок свідчить, що ці відмінності відчутні і реально впливають на роботу – від помірного ускладнення до істотних труднощів. При цьому зворотний зв’язок щодо висновків сприймається нерівномірно: у частини респондентів він системний, у інших – епізодичний або фактично відсутній.Важливий маркер – згадки про упереджене чи негативне ставлення окремих представників ВРП під час засідань, а подекуди й ситуації, які інспектори описують як «публічне приниження». Навіть якщо не всі мали такий досвід, самі такі сигнали є суттєвими: це прямо впливає на мотивацію, якість роботи та загальне сприйняття дисциплінарного механізму.
Один із найпоказовіших блоків – співвідношення між очікуваннями та реальністю. У відповідях переважає враження, що реальна робота дисциплінарного інспектора суттєво відрізняється від уявлень на старті. Низькі оцінки відповідності очікуванням означають, що інспектори стикнулися з більш складною, менш прогнозованою і більш «процедурно важкою» роботою, ніж розраховували.
Окремою проблемою є строки підготовки висновків: значна частина респондентів вважає їх нереалістичними в умовах реального навантаження й масштабу скарг. Водночас стандарти підготовки висновків, за оцінками, лише формуються: певна уніфікація вже з’являється, але вона ще не стала однозначною
У багатьох відповідях проходить наскрізна тема надмірного формалізму і паперового документообігу. Інспектори описують ситуації, коли доводиться друкувати значні масиви документів, збирати підписи «вручну», оформлювати супровідні листи, виконувати численні процедурні дії, які сприймаються як бюрократично перевантажені. У підсумку частина робочого часу витрачається не на аналіз і підготовку висновків, а на супровід «паперового процесу».
Поза щоденними робочими труднощами, у відповідях респондентів чітко повторюється низка стрижневих першопричин.
По-перше, це масові безпідставні скарги і відсутність достатніх фільтрів прийнятності. Респонденти наголошують: значна частина звернень не містить ознак дисциплінарного проступку, але все одно потребує часу на підготовку мотивованих висновків.
По-друге, інспектори говорять про обмеженість повноважень. На їхню думку, частина процесуальних рішень щодо очевидно необґрунтованих звернень могла б ухвалюватися одноособово дисциплінарним інспектором без потреби щоразу збирати Дисциплінарну палату.
По-третє, у відповідях простежується підміна функцій: інспекторам доручають технічні й організаційні завдання (розсилка, організація ознайомлення, документообіг тощо), які, за логікою, мали б виконуватися допоміжними підрозділами секретаріату, наприклад, бек-офісом ВРП.
По-четверте, суттєво критикується матеріальне забезпечення: освітлення, санітарні умови, меблі, зберігання справ, нестача обладнання і загальний організаційний «сервіс». Важливо, що інспектори прямо пов’язують ці умови з продуктивністю: це не питання комфорту, а питання здатності якісно й швидко працювати.
По-п’яте, респонденти згадують ознаки тиску: скарги на інспекторів, позови, погрози, спроби ініціювати кримінальні переслідування. Окремо звучить теза, що дисциплінарна відповідальність інспекторів без належних процесуальних запобіжників може перетворюватися на інструмент впливу, а не механізм контролю.
Нарешті, системно підкреслюється проблема оплати праці та гарантій: неконкурентність зарплати, відсутність премій і виплат для стимулювання, обмеження, пов’язані з прожитковим мінімумом, відсутність регіонального коефіцієнта. У сукупності респонденти зазначають, що це демотивує і створює ризики для збереження кадрового складу.
Важливо, що інспектори не лише фіксують проблеми, а й пропонують конкретні кроки для їх вирішення. Передусім зазначають про потребу відсіяти безпідставні скарги й змінити підхід до системних скаржників. Також пропонують розширити повноваження інспектора, щоб він міг одноособово повертати або залишати без розгляду очевидно необґрунтовані звернення. Окремий блок – розвантаження від технічних функцій і перехід до реальної цифровізації: е-документообіг, е-підпис і «рівність» електронної та паперової справи.
Серед повторюваних пропозицій – підсилення кадрового ресурсу (збільшення штату або кількості помічників, питання бронювання, перегляд категорії посад) і системне підвищення кваліфікації. Так само інспектори наголошують на потребі уніфікації практики: чіткіші стандарти до висновків і регулярний зворотний зв’язок від Палат, щоб зменшити кількість доопрацювань. Нарешті, звучить ідея зменшити ізольованість СДІ – активніше інтегрувати інспекторів у професійну спільноту й якісніше комунікувати результати роботи Служби.
Попри жорсткі оцінки умов і процедур, у відповідях є чіткий позитивний маркер: внутрішня комунікація та командна взаємодія в СДІ оцінюються дуже високо. Інспектори називають сильними сторонами колективу професіоналізм, згуртованість, високу мотивацію і відчуття місії – працювати на очищення судової системи навіть тоді, коли ресурсів бракує.
Цей контраст багато говорить про перший рік роботи СДІ: інституція формується «в реальному часі», і значну частину організаційних, матеріальних та процедурних дефіцитів інспектори фактично перекривають власним ресурсом. Однак опитування водночас показує межу такої моделі: без змін у нормативному дизайні, фінансовому забезпеченні, цифровізації та комунікації з ВРП інституційний розвиток СДІ ризикує сповільнюватися, а кадрова стабільність – погіршуватися.
Підсумок опитування досить однозначний: інспектори працюють у системі, яка поки не дає їм достатніх можливостей працювати максимально ефективно. Те, що видно ззовні, загалом збігається з тим, що бачать самі інспектори, – лише «зсередини» спектр проблем виявляється ще ширшим. У ситуації недоукомплектованості Служби й доборів, що тривають, утримання сильного кадрового складу стає критично важливим, а нормальні умови роботи та підтримка інспекторів – це необхідна умова того, щоб СДІ могла реально розвантажувати систему й стабільно давати результат.
Чи вдалося СДІ запрацювати як повноцінна інституція? Радше так: Служба справді стартувала й не залишилася «нормою на папері». Це підтверджують і формальні елементи запуску (конкурсний добір, призначення інспекторів, визначення дня початку роботи, налагодження взаємодії з Дисциплінарними палатами), і перші вимірювані результати.
Водночас перший рік оголив ключову особливість: СДІ запрацювала переважно «на людському ресурсі», але без повної інституційної спроможності. Опитування інспекторів фіксує високий рівень згуртованості й професійної мотивації, але також надмірне навантаження, нестачу ресурсів, бюрократичне перевантаження та фрагментованість процедур. Інакше кажучи, Служба тримається і рухається вперед, однак поки що в режимі постійного ручного страхування системних прогалин.
Перший рік показав: у СДІ є потенціал стати тим фільтром і професійним ядром дисциплінарного процесу, який задумувався реформою. Але для цього потрібні узгоджені рішення щонайменше у кількох взаємопов’язаних напрямах:
1. Матеріальна й організаційна спроможність як базова умова. Запуск СДІ відбувся швидше формально, ніж ресурсно. Питання приміщення, робочих місць, обладнання та техніки залишалося проблемним на старті й проявляється в щоденній роботі. Це не про комфорт, а про продуктивність і якість: без нормальної інфраструктури ризики затримок, помилок і вигорання зростають. Тому належні умови – це не «додаткове питання», а передумова виконання основної функції Служби.
2. Ротація інспекторів: принцип зрозумілий, але чи дієвий? Щорічна ротація задумана як запобіжник від «прив’язки» до конкретної Дисциплінарної палати. Втім у реальності, особливо після першого року, вона може створювати ризики втрати напрацьованого досвіду й організаційних збоїв: незрозуміло, як саме передаватимуться провадження, хто доводитиме справи до завершення, як уникнути дублювання роботи та провисання строків. Ротація потребує деталізації: зрозумілих правил передачі справ, перехідного періоду та логіки, за якою розпочаті матеріали супроводжує той, хто їх уже веде.
3. Інтеграція. СДІ формує новий професійний корпус, але наразі відчутна її певна ізольованість. Це впливає і на довіру, і на сприйняття легітимності роботи, і на захищеність від тиску. Інституції такого типу потрібна не лише внутрішня ефективність, а й зрозумілий публічний вимір.
4. Менше бюрократії, більше реальної цифровізації та розвантаження інспекторів від невластивих функцій. Проблема паперового документообігу та дублювання процедур – один із найбільш повторюваних сигналів. Підвищення продуктивності СДІ має досягатись не «понаднормовою роботою», а зміною процесів і відмови від зайвих дублювань.
5. Спільні стандарти для висновків і передбачуваний зворотний зв’язок від Палат. Відмінності між Палатами природні, але вони не повинні створювати різні правила. Повернення висновків на доопрацювання породжує подвійну роботу й сповільнює процес. Потрібні узагальнення практики, зрозумілі вимоги до вмотивованості та структури висновку, методичні орієнтири й стабільна комунікація – щоб зауваження не були ситуативними, а працювали як системне налаштування процедури.
Окремо варто підкреслити питання гарантій незалежності інспекторів. Якщо механізми скарг на інспектора можуть використовуватися як інструмент тиску, їх потрібно врівноважувати чіткими процедурами та запобіжниками від зловживань.
Далі, найімовірніше, СДІ увійде в етап інституційного «налаштування», а не лише нарощування швидкості. Служба дисциплінарних інспекторів працює одночасно під тиском накопиченого масиву й постійного потоку нових скарг, із неповним штатом і повторними конкурсами, у ситуації обмежених бюджетних можливостей та потреби виробляти сталі стандарти взаємодії з Дисциплінарними палатами. Тому очікування на другий рік мають бути реалістичними: без зміни правил і додаткових ресурсів Служба не зможе закрити весь масив скарг. Але саме зараз є шанс зробити СДІ стійкою.
Ключовий ризик на майбутнє – кадрова втома і відтік: інспектори працюють на межі, але бачать невідповідність між очікуваннями і реальністю, нереалістичні строки та обмеження в ресурсах. Якщо СДІ втратить професіоналів, дисциплінарний механізм знову сповільниться і втратить довіру. За умови гідних умов праці, цифровізації, стандартизації підходів і розумного розподілу функцій СДІ може перейти від режиму «виживання на людському ресурсі» до режиму системного результату – і стати тією точкою стабільності, від якої залежить швидкість і якість очищення суддівського корпусу та загальний прогрес судової реформи.